Proudly own by BLANK SHEET ENTERPRISE (NS0094934-X)

Friday 24 May 2013

Etot & CRF

Entry sebelum ni cerita pasal macam mana nak atasi kesedihan akibat kehilangan anak bulus..Meow pun sedih tau bila Etot mati dulu..tp entry sebelum ni Meow belum cerita kenapa Etot mati kan..

Anyway, Etot mati sebab kegagalan buah pinggang..sebenarnya mula2 tk tau jugak dia sakit tu tp memang perasan badan dia mula susut..lepas tu kurang makan..asyik nk minum aja..so bila bawak ke vet, dia ambik darah utk pastikan apa sebenarnya..

Bila dapat tahu dia sakit buah pinggang kronik Meow tentu la sedih..doktor ckp payah la dia nk hidup lama..so bila kesihatan dia semakin merosot, makanan pun kena bagi yg lembik..guna tiub utk bagi dia makan..selang 2 hari pergi masukkan drip..kesian tgk dia sebab mesti sakit kan..akhirnya Meow decided nk bwk balik aja lepas seminggu lebih dia makin tenat..badan pun dah bengkak tapi hari yg sepatutnya Meow datang nk ambik dia..dia dah pegi dulu..sayu nya hati...

Anyway..yg pergi tetap pergi..someone said he goes to pet heaven so Meow tk perlu susah hati..yg penting sekarang..kita semua kena pastikan anak2 bulus kita sihat selalu..Mulakan dgn pemberian makanan berkhasiat dan pastikan mereka mendapat vaksin yg sepatutnya mengikut jadual yg tetap.

so, apa sebenarnya punca kegagalan buah pinggang? Mari kita baca artikel ni..:

Punca & gejala : Kegagalan ginjal kronik berlaku apabila kerosakan buah pinggang adalah tidak dirawat, ketidakselesaan  selama masa yang panjang dan menjadi tidak dapat dipulihkan. Keadaan ketidakselesaan menghalang keupayaan untuk kerap membersihkan badan, mengeluarkan bahan buangan daripada darah. Kebiasaan penyebab penyakit ini kurang difahami  Punca-punca kegagalan buah pinggang kronik penyakit buah pinggang polikistik (yang kecenderungan genetik kucing Exotic dan Parsi) di mana tisu buah pinggang adalah untuk mengambil alih satu siri yang mengandungi pelbagai sista cecair, tumor buah pinggang - seperti limfoma (kanser sel darah putih), yang boleh menyebabkan buah pinggang dan seterusnya menyebabkan kemerosotan fungsi, jangkitan - jangkitan bakteria pundi kencing, yang boleh menyebabkan kerosakan itu menimbulkan kegagalan buah pinggang kronik. Antara sebab-sebab lain adalah toksin, kecacatan genetik yang memberi kesan kepada buah pinggang atau ostinata. Gejala yang kurang jelas dan tidak spesifik hanya muncul apabila toksin berkumpul dalam darah dalam kuantiti yang besar, dan bukannya disampaikan melalui air kencing. Tanda-tanda klinikal yang paling biasa adalah hilang selera makan, berat badan, dehidrasi, lesu dan kemurungan. Terdapat sering dahaga meningkat dengan peningkatan seterusnya dalam pengeluaran air kencing (disebabkan ketidakmampuan untuk menumpukan air kencing Dalam kucing akan ada peningkatan beransur-ansur dalam dahaga dan kencing:. Ini, dengan pemerhati mata, adalah dua penunjuk utama mendedahkan buah pinggang yang tidak lagi dapat saluran air kencing yang seimbang.Di samping itu, selera makan berkurangan secara beransur-ansur `sehingga mencapai, dalam kes-kes yang melampau, hilang selera makan sebelum dan kehilangan berat badan sebenar dan tiada selera makan. Bahkan tercetusnya kemurungan, lemah dan muntah adalah gejala lain membimbangkan. Gejala kurang jelas kepada pemilik kucing, adalah dehidrasi yang progresif, kehilangan keanjalan kulit, nafas yang tidak menyenangkan dan bengkak di mukosa mulut dengan gingivitis.Kucing telah bernafas dan keadaan fizikalnya semakin teruk, malah di depan mata mereka. Rambut kehilangan kecerahan dan mungkin mempunyai ruam. Di samping itu, kucing sering sakit muntah dan mengalami cirit-birit. 

Dalam kebanyakan kes kegagalan buah pinggang kronik adalah penyakit progresif dengan serangan berbahaya dan perlahan, walaupun dalam keadaan tertentu tanda-tanda klinikal muncul dengan tiba-tiba. Tanda-tanda klinikal yang paling biasa adalah hilang selera makan, berat badan, dehidrasi, lesu dan kemurungan. Di samping itu, selera makan berkurangan secara beransur-ansur `sehingga mencapai, dalam kes-kes yang melampau, satu anoreksia benar dengan kehilangan berat badan, kejadian kemurungan, lemah dan muntah. 

Diagnosis & Rawatan : Diagnosis kegagalan ginjal kronik diambil dengan pasti hanya selepas satu siri ujian darah dan ujian air kencing. Biasanya yang pertama untuk dikawal dalam darah - urea dan creatinine - dua bahan yang mewakili apa buah pinggang biasanya excretes. Dalam tahap darah kronik buah pinggang kedua-dua elemen ini meningkat, tetapi kerana terdapat penyakit lain yang boleh menjejaskan jumlah dan status bahan-bahan dikawal pada masa yang sama, air kencing dengan peperiksaan khas, di mana dalam kes kegagalan buah pinggang kronik, disertai dengan gejala tertentu peningkatan paras urea dan creatinine, bahan-bahan ini tidak terlalu pekat. Doktor haiwan boleh menetapkan perencat ACE untuk vasodilator (yang menjadi contoh yang baik ialah benazepril). Kegagalan buah pinggang biasanya menggunakan ubat ini, kerana ia mempunyai kesan baik ke atas fungsi buah pinggang dan kehilangan protein melalui buah pinggang (yang boleh menjadi tinggi dan berbahaya semasa kegagalan buah pinggang). Mengambil ubat ini memerlukan pemantauan rapi oleh doktor haiwan, dan mereka perlu menjalani beberapa kitaran darah dan air kencing ujian.

Diet : Pengesahan diet adalah penting untuk kucing yang mengalami kegagalan buah pinggang kronik. Kucing yang mengalami kegagalan buah pinggang kronik adalah sangat terdedah kepada dehidrasi. Pastikan bekalan air yang baik sgt penting, dan kucing mengambil kebanyakan air melalui makanan. Langkah pertama untuk memberi makan kucing dengan penyakit ini adalah untuk menawarkan makanan dalam tin, lembab dan bukan makanan kering. Diet yang terbaik untuk kucing ini harus mempunyai kandungan protein yang sangat rendah: banyak bahan-bahan toksik yang berkumpul dalam darah dengan kegagalan buah pinggang akibat pecahan protein dan rendah protein diet harus mengurangkan sisa ini . Sekatan protein perlu dilakukan dengan berhati-hati, bagaimanapun, dan di bawah pemantauan rapi oleh doktor haiwan anda. Pastikan air minum dari sumber yang bersih, memilih daging putih, ikan atau makanan istimewa yang doktor haiwan cadangkan.


4 comments:

  1. Small clothes There are different kids dresses for different affairs.
    Cook sure that any person use these advices and do not ever forget safety.


    Visit my web blog usługi detektywistyczne

    ReplyDelete
  2. Residence occurs when when you or landowner won't re-pay their loans.

    Here is my page detektywi warszawa

    ReplyDelete
  3. Extremely everyone has came across at least certainly one
    the movements of the Four Seasons. That it is an art
    form that will also never lose standing.

    Feel free to surf to my web site prywatny detektyw

    ReplyDelete
  4. Superiority is one of the very significant features coming from all
    French translation. News can be viewed on the tv sets simultaneously with
    the world wide web.

    Here is my web site: prywatny detektyw warszawa

    ReplyDelete